top of page
  • תמונת הסופר/תYaakov Avishai

בחירת פלטת צבעים בעיצוב פנים

יצירת פלטת צבעים בעיצוב פנים עשויה להיראות מרתיעה כאשר אתם מתמודדים עם אלפי צבעים במניפות, דוגמיות, תמונות וחנויות. יחד עם זאת, הבנת היסודות של תורת הצבעים יכולה לעזור לכם ליצור את פלטת הצבע שלכם, תוכלו ללמוד כיצד ליצור במהירות ובקלות את סכמות הצבעים, על ידי למידת כמה מושגי צבע פשוטים וכנגזרת מכך להרכיב את פלטת הצבעים האישית שלכם.


בחירת צבע עיצוב פנים

סכמת צבעים או פלטת צבעים


נראה שהמונחים "סכמת צבעים" ו"פלטת צבעים" מתכוונים למעשה לאותו דבר אך יש שוני גדול בניהם, נעמוד תחילה על השוני בניהם:

  • סכמת צבעים - המונח משמש לתיאור הדרך שבה אנו בוחרים צבעים ומרכיבים צבעים, סכמת צבעים מבוססת על תורת הצבעים כדוגמת סכמה מונוכרומטית והיא תהווה בסיס לבחירת פלטת הצבעים בהמשך.

  • פלטת צבעים - המונח משמש לתיאור הצבעים שכבר בחרתם עבור פרויקט עיצוב הפנים שלכם, בהתבסס על סכמת הצבעים, כך שאם לדוגמא בחרתם בסכמת צבעים משלימים, פלטת הצבעים שלכם תהיה מבוססת על סכמה זו.

לאחר שאנו מבינים את ההבדל, נצלול לתוך סכמות הצבעים מאחר והם מהווים את הבסיס, לאחר שנחליט באיזו משיטת סכמות הצבעים אנו רוצים לעבוד - בחירת פלטת הצבעים תהפוך לקלה הרבה יותר.


סוגי סכמות הצבע


סכמת הצבעים המונו-כרומטיים - הסכמה המונו-כרומטית עושה שימוש בבהירות (גוון) ובמידת הרוויה (מידת הניקיון של הגוון מלבן או שחור) של צבע יחיד. היא קלה לשימוש נראית תמיד מאוזנת ונעימה לעין, אך היא חסרה ניגודיות.



סכמת הצבעים האנלוגיים - הסכמה האנלוגית עושה שימוש בשני צבעים שכנים בגלגל הצבעים. צבע אחד הוא דומיננטי יותר והיתר מעשירים את מערך הצבעים. סכמה זו קלה לביצוע, כמו הסכמה המונוכרומטית, אך עשירה ממנה. גם סכמה זו חסרה ניגודיות ויש להיזהר משימוש בשילוב של צבעים חמים וקרים.



סכמת הצבעים המשלימים - סכמת הצבעים המשלימים עושה שימוש בשני צבעים הנמצאים האחד מול השני בגלגל הצבעים. סכמה זו נראית במיטבה כאשר משתמשים בשילוב בין צבע חם לבין צבע קר. הסכמה בעלת ניגודיות גבוהה. יש לבחור בצבע אחד כצבע הרקע ולהשתמש בצבעים המשלימים להדגשה והארה. סכמה זו קשה לאיזון וכדאי לקרוא על שיטת ה- 60-30-10 לאיזון הצבעים.


סכמת הצבעים המשלימים המפוצלת - סכמת הצבעים המשלימים המפוצלת היא גיוון של סכמת הצבעים המשלימים. היא מורכבת מצבע ומשני הצבעים השכנים לצבעו המשלים. כך נוצרת ניגודיות גבוהה ללא המתח הגבוה של סכמת הצבעים המשלימים. סכמה זו מאפשרת יותר גיוונים מאשר הסכמות האחרות תוך יצירת ניגודיות גבוהה ומאוזנת.



סכמת הצבעים המשולשת (טריאדית) - סכמת הצבעים המשולשת עושה שימוש בשלושה צבעים הממוקמים באופן שווה על גלגל הצבעים. השימוש בסכמה זו רווח בין המעצבים והאמנים כיוון שהיא מאשפרת ניגודיות ויזואלית גבוהה תוך כדי שמירה על איזון ועושר. סכמה זו לא כל כך ניגודית כמו סכמת הצבעים המשלימים, אך היא נראית הרמונית ועשירה.



סכמת הצבעים המרובעת (טטראדית) - סכמת הצבעים המרובעת היא העשירה מכל הסכמות כיוון שהיא עושה שימוש בשני צבעים ובשני הצבעים המשלימים אותם. היא קשה לאיזון ולכן יש לבחור צבע דומיננטי ולהשתמש בשאר הצבעים כגוונים. גם לגבי סכמה זו, כדאי לקרוא על שיטת ה- 60-30-10 לאיזון הצבעים בעיצוב פנים.



לאחר שאנו מבינים את המאפיינים השונים בין סכמה לסכמה בתורת הצבעים ולאחר שנבחר בסכמה שאיתה נרצה לעבוד, תהליך הרכבת פלטת הצבעים הרצויים לעיצוב פנים שלנו יהפוך לקל ומהנה הרבה יותר.


מעוניינים שאנו בסטודיו יעקב אבישי נעצב עבורכם? מוזמנים ליצור איתנו קשר.


538 צפיות0 תגובות
bottom of page