top of page
  • תמונת הסופר/תYaakov Avishai

למדו להשתמש בשבעת העקרונות לעיצוב פנים על מנת לתכנן ולעצב את הבית שלכם

עודכן: 1 באוק׳ 2021

עיצוב פנים עכשווי כרוך בהרבה מעבר להחלטות אילו כריות ווילונות יקשטו את החדר - למרות שבחירות אלה עדיין בהחלט חשובות. בסטודיו יעקב אבישי, אנו מאמינים שעיצוב פנים הוא אמנות המשלבת בתוכה המון ידע, זה מתקשר לאופן שבו המוח והגוף שלנו מגיבים לחלל סביבנו, וזהו תפקידו של מעצב פנים - לעצב את התחושות האלו בכיוון חיובי שגורם למשתמש לרצות לבלות בחלל ולהרגיש בו בנוח.


במאמר זה נעסוק ב-7 העקרונות לעיצוב פנים, מצוידים בעקרונות אלו נתחיל את המסע לעיצוב החלל אותו תרצו לעצב:

  1. מֶרחָב

  2. קוים

  3. צורה

  4. תבנית

  5. אוֹר

  6. צֶבַע

  7. מרקם (טקסטורה)

1. מרחב


בעוד שכל שבעת האלמנטים ברשימה זו הם מרכיבים הכרחיים בעיצוב פנים, מרחב הוא אולי החשוב ביותר. בסופו של דבר, מי לא צריך מרחב?

אם התחלתם להתעניין בעיצוב הבית בוודאי שמעתם על המושג "חלל כפול" או "חלל עובר" - זהו השטח הנוצר בין הקומות בבית דו קומתי.

  • החלל הריק שאמנם מעניק לחדר תחושה נעלה ו"פתוחה" נקרא חלל שלילי.

  • החלל המלא בריהוט, כגון סלון, שולחן אוכל ואי במטבח, נקרא חלל חיובי.

בנוסף לחשיבה על החללים החיוביים והשליליים בהקשר של תכנון בית דו קומתי, מעצב פנים צריך לחשוב על החלל שמעל הרהיטים בכל חלל אותו ניגשים לעצב, לדוגמא:

  • כמה גבוהה התקרה?

  • האם אני רוצה להסב את תשומת הלב לתקרה כדי להדגיש תכונה מסוימת?

  • האם עלי להשאיר את העיניים נמוכות לרצפה ולהדגיש את איכות הרהיטים או השטיחים המעניינים?

אתגר המרחב הוא באיזון הדוק בין שתי צורות המרחב הללו - לא צפוף מדי, אך לא דליל מדי ושיהיה מבוסס באופן ייחודי על הסגנון של הלקוח.


2. קווים


אלמנט נוסף שמונף על ידי מעצבי פנים לעיצוב האופן שבו המוח שלנו תופס את החלל הוא קו. ישנם שלושה סוגי קווים עיקריים:

  • אופקי

  • אֲנָכִי

  • דִינָמִי

לדוגמה, מי שרוצה תחושה יותר ארצית, בטוחה, נעימה ויציבה, משתמש בקווים אופקיים. קווים אנכיים, לעומת זאת, גורמים לחללים להרגיש גבוהים ומאווררים.


קווים אופקיים

לקבלת תחושה שלווה יותר לחדר, עושים שימוש בקווים אופקיים. הם מרגיעים את החלל וגורמים לנו להרגיש שהחלל רחב יותר. עם זאת, אם יש יותר מדי ממרכיב עיצובי זה בחלל, החלל עלול להפוך למשעמם במהירות, חסר לו את הערעור החזותי שמגיע עם קווים אנכיים ודינמיים.

דירה מעוצבת בתל אביב

קווים אנכיים

בניצב לקווים אופקיים, קו אנכי מושך את העיניים כלפי מעלה. לדוגמה, אם הבית שלכם מתהדר באריחי תקרה מיוחדים, מעצב פנים טוב ישלב קווים אנכיים שמרימים את עיניך באופן לא מודע כדי להדגיש את התכונה הזו. עם זאת, אם משתמשים בקווים אנכיים בתדירות גבוהה מדי, זה יכול לגרום לאנשים להרגיש קטנים בחלל.

משרד מעוצב בתל אביב

קווים דינמיים

קווים אלה גורמים לתנועה וגירוי. הם פעילים ומעודדים את העיניים "לנוע" בכיוון הקו או להבחין באובייקט אותו רוצה המעצב להדגיש. קווי זיגזג, קווים זוויתיים ומעוקלים נכללים בקטגוריה זו, שכן כל אחד מהם מספק תנועה או השפעה שונה על תחושת החדר. זיגזג וקווים זוויתיים נותנים אנרגיה וחיים לחדר, בעוד קווים חלקים ומפותלים מקדמים רכות ואיזון.

בית מלון מעוצב בתל אביב

ניתן לראות את השימוש בקווים אלו בפרויקטים שלנו בפעולה, ככל שסגנון העיצוב והארכיטקטורה עובר מהסגנון הקלאסי לסגנון העיצוב המודרני והעכשווי ניתן לראות את הקווים הופכים לנקיים ופחות מפורטים, פחות מעוקלים ואף זוויתיים יותר.


3. צורה


כל אוסף של קווים המייצרים צורה נקרא צורה. קווים אופקיים, אנכיים או דינאמיים, מולידים צורות. צורות אלה יכולות להיות גיאומטריות (זוויתיות) או טבעיות (מעוקלות). הן יכולות להיות פתוחות או סגורות. כאשר מעצב הפנים מבין היטב את הסגנון של הלקוח, מעצב הפנים יכול לערבב ולהתאים צורות על מנת להשיג כל תחושה שהלקוח רוצה בחלל, בין אם זה ארצי, מודרני, חם, מגניב או כל דבר אחר.


4. תבנית


תבנית היא אוסף של קווים וצורות, מה שהופך אותה לחלק ממשפחת האלמנטים ה"קויים" יחד עם הצורה. בדומה לצורות, גם תבניות מדגישות חלק מסוים מהחלל המעוצב, בין אם מדובר בתקרה, במדרגות או בקירות. ניתן להשיג את האפקט הזה באמצעות שטיחים, טפט מודגש או אלמנט מודגש על הקיר.

תבניות לא חייבות להיות משויכות לקירות, ניתן להשתמש בהם בכל מקום, החל מבחירת חיפויי עץ לנגרות, למסגרות התמונות, הווילונות, הכריות ועוד.. שילוב תבניות בחלל המעוצב נותן מגוון אינסופי של אפשרויות.


5. אור

עיצוב בתי יוקרה

אם שמעתם פעם על "תאורת אווירה", אז אתם מכירים את האלמנט הזה של עיצוב פנים. אור יכול לקבוע את מצב הרוח של כל חלל, מכיוון שסוגים שונים של אור מעידים על מצבי רוח שונים. אור טבעי יכול לייצג חמימות ואושר, בעוד שתאורה פלואורסצנטית מלאכותית גורמת לחדר להרגיש קר ושקט.

חשוב להבין את שני סוגי התאורה העיקריים וכיצד הם יכולים לתרום למצב הרוח הכללי של השוהים בחלל.

תאורה טבעית

מקורות אור טבעיים יכולים להציג באופן מרשים את העומק שבצבע מסוים או להדגיש רהיט מסוים שרוצים להדגיש. עם עיצוב פנים בהתאמה אישית מלאה, מעצב הפנים יכול למקם את החלונות והדלתות בצורה מושלמת כדי לאפשר לכמות האור הטבעית הנכונה להאיר על כל החלל הפנימי. כמובן, שעל מנת ל"סנן" את כמות האור נעזרים בווילונות.


תאורה מלאכותית

כאשר תאורה טבעית אינה מספקת או כאשר אנו מחפשים להדגיש יצירת אמנות מסוימת או ליצור אווירה מסוימת, ניתן להשתמש בתאורה מלאכותית. אלו האפשרויות העיקריות:

  • תאורת עבודה (תאורה טכנית) - די מסביר את עצמו, תאורה העוזרת לבצע משימות, כגון תאורת שולחן, תאורת עבודה למטבח ועוד. באופן כללי, תאורה טכנית לא נועדה למשוך את תשומת הלב אלא פשוט לספק את האור הנחוץ.

  • תאורת דקורטיבית - נועדה להדגיש אזורים בחלל, צורת תאורה זו יכולה לכלול יצירות אמנות, פסלים, נברשות או אפילו את הארכיטקטורה של הבית.

  • תאורת אווירה - במקום להדגיש אזור או לעזור במשימות, תאורת האווירה משפרת את התחושה בחלל באופן כללי.

6. צבע


בדיוק כמו שצבעי הרמזורים בעת נהיגה ברורים לנו, צבעים בעיצוב פנים מעידים על מסרים ומצבי רוח מסוימים, מכיוון שהמוח שלנו מחובר לתפיסתם של צבעים בצורה מסוימת. תפקידו של מעצב הפנים לתפעל את הצבעים בכדי לייצר את התחושה הרצויה שהלקוח מעוניין להרגיש. לא נסביר כאן את תורת הצבעים, אך חשוב להבין שצבעים שונים מעוררים תחושות שונות. למשל, ירוק מעיד על שלווה, בעוד שאדום הוא עז ומייצג רעב. לפיכך, חשוב להכיר את פלטת הצבעים בה תרצו להשתמש בכל חלל ואזור וכיצד לאזן בין הצבעים.


7. מרקם (טקסטורה)


עיצוב מטבחים

על פי רוב מרקם הוא איך מרגיש חומר מסוים, אך מעצב פנים צריך לקחת בחשבון לא רק את התחושה אלא גם את המראה של הטקסטורות ישנם שני סוגים של טקסטורות - "מרקם בפועל" ו"מרקם חזותי", מעצב פנים טוב יודע להשתמש בהם בכדי להשיג את האפקט הרצוי.


מרקם בפועל

כך באמת מרגיש החומר - לדוגמה, משי מרגיש חלק, ואילו פשתן מרגיש מחוספס. עור, לעומת זאת, חלק גם הוא אך במראה הוא נראה שונה ממשי, כך שלמרות שהמרקם בפועל של שניהם הוא חלק - המראה שונה לחלוטין.


מרקם חזותי

מרקם חזותי הוא איך שמשהו נראה בעיניך. לדוגמה, טפטים מאבן אינם זהים לאבן בפועל, אך הם נותנים אשליה של אבן שהיא תחושה כפרית ומסורתית יותר מאשר מודרנית. כך שלמרות שהמרקם הוא באמת כמו שמרגיש החומר, המרקם החזותי שונה.


עיצוב פנים איכותי תמיד יתבסס על שילוב כלשהו של 7 האלמנטים הללו. כאשר יודעים כיצד לערבב, להתאים ולאזן בין צבעים, קווים וחלל ביעילות, אז ניתן באמת להפוך את הבית שלך, המשרד או העסק שלך למשהו שמעולם לא היית מעלה בדעתך.


מעוניינים שאנו בסטודיו יעקב אבישי נעצב עבורכם? מוזמנים ליצור איתנו קשר.






326 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page